reklama

Architektúra a Statika, dvaja králi medzi Umením

Chrámy, kostoly, kláštory. Mohutné, i skromné, bohaté i prosté, vysoko v neprístupných horách i na križovatkách ciest v úrodných planinách. A všetky posiate maľbami, freskami, sochami, Symbolmi a Rečou Sveta. Odpradávna pútali našu pozornosť, boli centrami uctievania, modlitieb, pútí, utrpenia i osvietenia, životných Príbehov a osudov. Ale prečo?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)
Obrázok blogu

Pred veľa rokmi som si tiež položila túto jednoduchú otázku. Hovorí sa, že jednoduché veci sú tie najťažšie, a že podstata Existencie, Boha, alebo to môžeme nazvať i Pravdy, je tá najjednoduchšia vec pod slnkom. Alchymisti vravia, že sa zmestí na jedinú smaragdovú tabuľku. Od vzniku civilizácie si ľudia stavali svoje svätostánky. Konštrukcia a výzdoba vždy odzrkadľovali ich náboženské myslenie, názory, Pravdy. Boli obrazom ich Boha. Boli akýmsi zakódovaným vysvetlením Univerzálnej pravdy, ktorá obsahuje všetky vierovyznania a náboženstvá po celom svete, skrytej v Symboloch vytesaných v kamenných kvetinách, listoch vinnej revy, tvárach svätých a klenbových oblúkoch. Cítila som to v hĺbke duše, cítila som, že objavovaním a štúdiou týchto miest, ku ktorým sa celé stáročia ľudia pravidelne vracali so svojimi prosbami, túžbami, láskou i utrpením, nájdem odpoveď na otázku: „Prečo?"

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu
Obrázok blogu

V jednej Múdrej knihe, sa píše, že všetko, čo robíme, je súčasťou Osobného Príbehu. Všetky situácie a rozhodnutia, ktoré spravíme, zapadajú do Existenčného Puzzle, aby nás priviedli k cieli. Hoc i šialenou okľukou, ktorá nám môže zabrať niekoľko životov. Možno preto som sa v posledný deň posielania prihlášok na vysoké školy rozhodla pre stavebníctvo. A možno to bolo preto, že statikom bol môj starý otec, ktorého som bezhranične obdivovala. Nech to už bolo pre čokoľvek, toto štúdium mi otvorilo nové obzory. Začala som chápať konštrukcie, materiály, sily a jemné nuansy statiky a architektúry, ktoré bok po boku, na pozadí zdravého boja rivalov, spoluvytvárajú úchvatné ľudské diela. Päť rokov štúdia mi pomohlo pochopiť konštrukcie srdcom. V niektorých knihách sa tomu hovorí: „Načúvaj svojmu srdcu". Počúvaj, čo ti hovorí, a ono ti povie, čo potrebuješ vedieť. Odpovie ti na všetky tvoje otázky. Len sa musíš naučiť počúvať. Možno neviem vysypať statické definície z rukáva, ale dokážem to cítiť srdcom. Môj „učiteľ statickej praxe" tomu hovorí „statická intuícia".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Uvedomila som si, že aby som pochopila silu sakrálnych konštrukcií, musím ísť na miesta, ktoré si udržali svoju moc a úlohu aj v tom najnepriaznivejšom okolí. Ako sa hovorí, je jednoduché byť svätý, ak máš čo jesť. Ale nie je jednoduché zachovať svoje presvedčenie a vieru v kraji, ktorým zmietajú tisícročné nepokoje, náboženské i mocenské, v kraji, ktorý silno uprednostňuje iné náboženstvo, v kraji, v ktorom príkazy sú niekedy dôležitejšie ako život. V islamskom svete. Rozhodla som sa, že začnem svoju životnú cestu hľadaním príčiny a zdrojov Viery, ktorá sa dokázala udržať a nezmenená prežiť v islamských krajinách doteraz. Rozhodla som sa, že sa pokúsim objaviť a vidieť čo najviac sakrálnych stavieb a miest, kde sa doteraz hovorí aramejsky, kde sa konajú omše pre posledných dvanásť kresťanských rodín a kde izolácia miesta pomohla zachovať prejavy Viery v takom stave, v akom bola pri svojom vzniku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Precestovala som Sýriu, Libanon i Jordánsko, viac krát Egypt, Irán a naposledy Východné Turecko. Na svojich cestách som objavila mnohé, hoci niektorí si na tých istých miestach iba zaznačili fajku - „tu som tiež bol". Začala som o svojich cestách písať články a nakoniec i knihu. Všetky boli ladené veselo, pretože veselá myseľ ďalej zájde. Moje oči boli otvorené, rovnako ako moje srdce. To čo nebolo povedané v sprievodcoch, mi povedalo moje srdce. Moje oči videli tisíc ročné kresťanské chrámy, ešte staršie jaskyne, Symboly, maľby a fresky, klenby a chodby. Ale videli slnko i mesiac. Pretože videli i islamské mandaly, Symboly a arkády, posvätnú kaligrafiu a geometriu. A pochopili, že všetko je Jedno.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Dana Árvayová (Dvořáková)

Dana Árvayová (Dvořáková)

Bloger 
  • Počet článkov:  233
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Človek, ktorý miluje život na plno, vietor vo vlasoch a výhľady ... aj tie v živote ;)Teraz som už matka dvoch detí, samostatne rozbehnutá aromaterapeutka a spoluzakladateľka projektu Outdoormamas..................................................... Zoznam autorových rubrík:  OutdoormamasVýchodné Turecko (CESTOPIS)bicykel, my loveznačka handmadepremýšľam, tuhokade tade, východ i SlovenskoIránKaukazAlbánskoEgyptLibanon, Sýria, Jordánsko

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu